Lääkkeen käyttäjällä on oikeus näyttöön perustuvaan ja hänen lääkehoitoaan tukevaan lääkeinformaatioon. Omasta lääkkeestä saatu tieto on edellytys sille, että lääkehoito onnistuu turvallisesti. Kansallinen Lääkeinformaatioverkosto edistää luotettavan lääkeinformaation tunnettuutta ja käyttöä. Juuri päivitetty lääkeinformaatiostrategia ohjaa verkoston toimintaa.
Harvemmin tulee ajatelleeksi, että myös lääkeinformaation antamatta jättäminen voi aiheuttaa lääkitysturvallisuuspoikkeaman (kuvio 1). Lääkeinformaation puute voi johtua terveydenhuollon rakenteista, ammattihenkilöiden toiminnasta tai lääkkeen käyttäjästä itsestään.
Kuvio 1. Lääkeinformaation antamatta jättäminen aiheuttaa lääkitysturvallisuuspoikkeaman. Lähde: Lääkeinformaatiostrategia 2021‒2026. Fimea 2021.
Lyhyet vastaanottoajat lääkärillä, suuri määrä hoidettavia potilaita sairaanhoitajalla tai lähihoitajalla sekä ruuhkainen aika apteekissa ovat esimerkkejä rakenteellisista haasteista, jotka altistavat sille, ettei lääkkeen käyttäjää ennätetä neuvoa riittävästi lääkkeen käyttöön. Ammattihenkilöllä voi myös olla osaamisen puutteita, esimerkiksi eri tietolähteiden ja tietokantojen käyttöön tai heikot vuorovaikutustaidot. Vastaavasti lääkkeen käyttäjä ei välttämättä osaa kysyä lääkkeestään tai hakea tietoa itsenäisesti luotettavista lähteistä.
Suomessa on runsaasti laadukkaita lääkeinformaation lähteitä, työkaluja ja lääketietokantoja sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöille että lääkkeiden käyttäjille. Erityisesti sähköisen lääkeinformaation määrä on kasvanut ja käyttö lisääntynyt 2000-luvulla.
Haasteena on, että ammattihenkilöt ja lääkkeiden käyttäjät eivät tunne, löydä tai osaa käyttää olemassa olevaa lääkeinformaatiota. Kansallinen lääkeinformaatioverkosto on ottanut haasteen vastaan ja on jo lähes kymmenen vuoden ajan välittänyt tietoa olemassa olevista luotettavista lääkeinformaation lähteistä sekä ollut mukana tuottamassa uutta materiaalia.
Kohti laadukasta lääkeinformaatiota -materiaalit tekevät näkyväksi lääkeinformaation merkitystä
Kansallinen Lääkeinformaatioverkosto työsti strategiakaudella 2012–2020 yhteistyössä Kohti laadukasta lääkeinformaatiota -materiaalit, jotka on julkaistu Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean verkkosivuilla.
Materiaalien tavoitteena on tehdä näkyväksi lääkeinformaation ja lääkeneuvonnan merkitystä lääkehoidon onnistumisen ja lääkitysturvallisuuden varmistamisessa (taulukko 1).
Taulukko 1. Lääkeinformaatioverkoston julkaisemat Kohti laadukasta lääkeinformaatiota - materiaalit (ks. materiaalit artikkelin kappaleesta Kohti laadukasta lääkeinformaatiota).
Nimi | Materiaalin tavoite ja sisältö |
---|---|
Laadukkaan, potilaille suunnatun lääketiedon kriteerit |
Kriteerit kuvaavat Lääkeinformaatioverkoston näkemyksen siitä, millaista on laadukas lääketieto. Kriteerit on tarkoitettu potilaille suunnatun lääketiedon laatijoille. |
Kuvaus terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja pitkäaikaissairaan roolista lääkehoitoprosessissa |
Kuvauksen tavoitteena on tehdä näkyväksi eri terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa lääkehoitoprosessin kaikissa vaiheissa sekä tukea moniammatillista yhteistyötä. Tärkeä tavoite on myös tukea pitkäaikaissairaan osallisuutta omassa lääkehoitoprosessissa kuvaamalla asioita, jotka kuuluvat potilaan rooliin eri vaiheissa. |
Ohjeita turvalliseen lääkehoitoon | Selkokielinen opas lääkkeiden käytön perusasioista kaikenikäisille lääkkeiden käyttäjille. |
Koosteet eri terveydenhuollon ammattilaisten Lääkäreiden lääketiedon lähteet ja Hoitajien lääketiedon lähteet ja työkalut Sairaalafarmasian ammattilaisten Apteekissa työskentelevien farmasian |
Koosteisiin on kerätty suomenkielisiä, virallisia hoito-ohjeita tukevia ja luotettavaa lääketietoa antavia tietolähteitä, jotka on havaittu hyviksi eri terveydenhuollon ammattihenkilöiden käytännön työssä. Taulukossa ei luetella kaikkia saatavilla olevia tietolähteitä. Suosituksessa on ilmaisia vaihtoehtoja maksullisten lääketiedon lähteiden ja työkalujen rinnalle. Tavoitteena on, että työnantaja varmistaisi näiden tiedonlähteiden olevan käytettävissä ja että niiden käyttöön on mahdollista saada koulutusta. |
Yhteenveto käytössä olevista tai kokeilluista yhteistyömalleista apteekkien ja muun terveydenhuollon välillä |
Kuvattujen yhteistyömallien tavoitteena on esitellä käytänteitä ja toimintatapoja lääkeinformaatiotoiminnassa lääkehoitojen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä lisätä yksityisten apteekkien ja muun terveydenhuollon toimintayksiköiden yhteistyötä potilaiden pitkäaikaishoitojen seurannassa. |
Terveydenhuollon ammattihenkilöiden valmentaminen lääkkeenkäyttäjäkeskeiseen lääkehoidon toteutukseen - Suositus lääkeinformaatioon ja lääkeneuvontaan liittyvän peruskoulutukseen |
Suosituksessa kuvataan kehittämisehdotuksia lääkäreiden, farmaseuttien, proviisoreiden, sairaanhoitajien ja lähihoitajien peruskoulutuksiin lääkeinformaation ja lääkeneuvonnan opetuksen osalta. |
Lääkeneuvonnan ja potilaille suunnatun kirjallisen lääkeinformaation vaikuttavuus: Katsaus. Hämeen-Anttila K, ym. Dosis 2019; 1: 70–88. |
Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin, millaista näyttöä löytyy potilaille suunnatun lääkeneuvonnan ja kirjallisen lääkeinformaation vaikuttavuudesta. Lääkeneuvonnan ja kirjallisen lääkeinformaation vaikuttavuutta on tutkittu vähän. Lisää tutkimustietoa vaikuttavuudesta tarvitaan, kun kehitetään toimintatapoja, joilla tuetaan lääkehoidon onnistumista ja edistetään potilaiden lääkehoitoon sitoutumista. |
Laadukas lääkeinformaatio -materiaaleja voi hyödyntää tiedonlähteinä ja työkaluina terveydenhuollon ammattilaisten työssä, perus- ja täydennyskoulutuksessa sekä lääkehoitoprosessien kehittämistyössä eri organisaatioissa, kuten potilasjärjestöissä ja terveydenhuollon toimintayksiköissä. ”Ohjeita turvalliseen lääkehoitoon” selkokielinen opas lääkkeiden käytön perusasioista on tiivis tietolähde kaikenikäisille lääkkeiden käyttäjille.
Lääkeinformaatiostrategia 2021‒2026 jatkaa luotettavan lääkeinformaation merkityksen esille nostamista
Lääkkeen käyttäjä lääkeinformaation keskiöön – Kansallinen lääkeinformaatiostrategia 2021‒2026 keskittyy neljään tavoitteeseen:
- Ajantasainen lääkitystieto muodostaa perustan järkevälle lääkehoidolle.
- Lääkkeen käyttäjän osallisuus varmistaa lääkehoidon onnistumisen.
- Luotettava lääkeinformaatio on käyttäjälähtöistä ja oikein suunnattua.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöllä on työtehtävän edellyttämä lääkehoidon osaaminen.
Neljän tavoitteen lisäksi strategia listaa 26 toimenpidettä, joita Lääkeinformaatioverkostossa lähdetään edistämään vuosina 2021–2026. Strategia on jatkumoa vuonna 2012 julkaistulle Suomen ensimmäiselle lääkeinformaatiostrategialle.
Kohti laadukasta lääkeinformaatiota
Tutustu Lääkeinformaatioverkoston julkaisemiin materiaaleihin, jotka käsittelevät laadukasta lääkeinformaatiota.
Kohti laadukasta lääkeinformaatiota (Fimea)
Kirjallisuutta
Hämeen-Anttila K, ym. Lääkeneuvonnan ja potilaille suunnatun kirjallisen lääkeinformaation vaikuttavuus: Katsaus. Dosis 2019; 1: 70–88.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea. Lääkkeen käyttäjä lääkeinformaation keskiöön : Kansallinen lääkeinformaatiostrategia 2021‒2026. Fimea kehittää, arvioi ja informoi -julkaisusarja 2/2021. Kuopio: Fimea 2021.
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea. Tiedolla järkevään lääkkeiden käyttöön. Lääkeinformaatiotoiminnan nykytila ja strategia vuoteen 2020. Fimea kehittää, arvioi ja informoi -julkaisusarja 1/2012. Kuopio: Fimea 2012.
Mononen N. From Paper to Cyber – Medicines Information as a Strategic Goal in Finland and the European Union. Väitöskirja. Helsingin yliopisto 2020.
Reason JT. Managing the risks of organizational accidents. Michiganin yliopisto: Ashgate 1997.